Stages in het domein Maatschappij en welzijn

Een aantal weken geleden maakten de leerlingen van het vijfde jaar in de richtingen Opvoeding en begeleiding en Gezondheidszorg kennis met het beroepsleven. Twee weken lang liepen ze stage en werkten ze als kinderbegeleiders en zorgkundigen. Wij waren erg benieuwd wat dat allemaal inhield. 

Opvoeding en begeleiding

Het was zeker spannend voor deze leerlingen, omdat ze een grote verantwoordelijkheid hadden. Ze moesten namelijk in de schoenen staan van echte kinderbegeleiders en kwamen erachter hoe een dag voor kleuterjuffen eruitziet. Zo zongen de nieuwe kinderbegeleiders onder andere veel liedjes om de woordenschat van de kleutertjes uit te breiden, lazen ze veel boekjes voor en speelden ze mee in de klas. Ze moesten natuurlijk ook de klas opruimen, de gangen poetsen en na school langer blijven.

Gezondheidszorg

Voor de leerlingen van Gezondheidszorg was het echter even spannend, aangezien zij voor twee weken de rol van echte zorgkundigen overnamen. Ze startten de dag vroeg met een briefing en zorgden ervoor dat de bewoners van woonzorgcentrum Alfons Smet Residentie een aangenaam verblijf hadden. Dit deden ze door onder andere de bewoners elke ochtend te wassen, aan tafel te helpen, bedden op te dekken en de bewoners te voorzien van drinken bij de koffiepauze. Ook kwamen hier minder leuke werkjes aan te pas zoals de afwasmachine uitladen en opruimen.

Nog wat informatie

Over het algemeen vonden de leerlingen deze twee weken een leerrijke ervaring. Er kwam toch heel wat stress bij kijken, omdat de stage voor deze leerlingen een heel belangrijke rol speelt bij hun evaluatie. Ze worden tijdens deze twee weken beoordeeld en dit punt zal voor 60% meetellen bij hun eindrapport. Stel, het zou mislopen gedurende deze twee weken, dan hebben ze na de paasvakantie nog een kans. In die periode hebben de leerlingen van ‘Gezondheidszorg’ en ‘Opvoeding en Begeleiding’ nog twee weken stage. In totaal hebben ze dus 4 weken stage.

Hopelijk verlopen de volgende weken heel goed voor onze medestudenten. Wij wensen ze in ieder geval alvast veel succes.

Dankjewel aan Lore Gastmans (OB), Lien Vanspringel (OB), Inez Ighrache (OB),

Diewke Van de Ven (OB), Alexander Willems (GZ), Mahmut Günal (GZ), Thomas Goris (GZ) en Sabrina Geuens (stageleerkracht) voor hun medewerking en de informatie.

Auteurs: Luna Luysterborg en Mirte Van den Eynde (5MT)
Eindredactie: Nienke van Son