Onlangs mochten we de Deense Christian Holte op onze school verwelkomen voor een tweewekelijkse uitwisseling met Jonah Gevers van 6rLWIG. Ik strikte hem voor een interview, en dat draaide uit op een interessant gesprek. Een lesuur, van naar onze normen 50 minuten lang, vloog om.
Natuurlijk ben ik allereerst geïnteresseerd in het schoolsysteem in Denemarken. Het zal wel heel anders zijn dan wat je hier hebt meegemaakt.
“Ja, inderdaad. Het gaat er heel anders aan toe. Tussen de leeftijden van 6 en 16 gaan we in Denemarken naar een soort ‘pre-school’, waarna je ofwel een praktische richting kunt gaan studeren, ofwel een tussenopleiding krijgt om je klaar te stomen voor het hoger onderwijs.
Het dagelijkse schoolleven is ook erg verschillend in Denemarken. Onze lessen duren 90 minuten en verlopen helemaal anders. Ik heb gemerkt dat jullie leerkrachten heel veel aan het woord zijn, terwijl wij veel meer in groepen werken, en zelfstandig met opdrachten bezig zijn.
Wat me ook opviel: leerlingen steken hier hun hand niet zo vaak omhoog, terwijl ze dat bij ons zowat allemaal doen. Onze leerkracht moet maar gewoon kiezen wie hij of zij aan het woord laat. Verder hanteren ze bij ons veel verschillende lesmethodes, de manieren van lesgeven worden eigenlijk constant afgewisseld en uitgeprobeerd. Vaak krijgen we dan evaluatieformulieren om de lespraktijk te beoordelen. Toch vond ik het erg fijn om hier de lessen bij te wonen, en was het aangenaam om nog eens te mogen luisteren en verwerken.”
Merk je een verschil in motivatie bij de leerlingen?
“Ik heb wel de indruk dat Deense leerlingen meer stress ervaren op schoolvlak. Wij kunnen echt onze eigen schoolcarrière en dus onze toekomst verpesten als we voor bepaalde vakken geen hoge cijfers halen.
Elk trimester is er bijvoorbeeld een groot project waar verschillende vakken samenkomen. We moeten een bundel van 20 pagina’s schrijven, en die dan ook mondeling verdedigen. We krijgen dan twee weken vrij om hieraan te werken. De eerste twee opdrachten dienen vooral om ons feedback te geven, en de laatste telt dan heel zwaar mee voor ons rapport. Dat levert natuurlijk wel de nodige stress.”
Zijn er nog andere verschillen die je opgevallen zijn?
“Jullie leerlingen mogen de school niet verlaten, merkte ik ook. Wij krijgen meer vrijheid en verantwoordelijkheid, en dus ook meer vertrouwen. In Denemarken is er een soort gezegde, dat luidt: je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen educatie, en niet de leerkracht.
Natuurlijk zijn er ook bepaalde regels bij ons, want nu klinkt het allemaal wat vrijblijvend. Ons percentage van afwezigheid mag bijvoorbeeld niet boven de 10% liggen, anders moet je naar wat wij ‘homework prison’ noemen.”
Werken jullie ook vaak digitaal, zoals wij?
“Ja, dat is zowat hetzelfde. Iedereen brengt zijn eigen laptop mee, en er wordt niet veel meer geschreven op papier. We hebben ook een soort ‘electronic library’, boeken zijn gedigitaliseerd, en leerkrachten kunnen er zo gebruik van maken. Verder vullen ze dat aan met eigen materiaal.”
Jouw school, Tårnby Gymnasium & HF, is aangesloten bij het European talent support network, waarbij sterke leerlingen uitgedaagd worden. Jij bent één van die leerlingen.
“Als je aan dat programma wilt meedoen, moet je wel geselecteerd worden op basis van je punten, en dan moet je je motivatie ook nog toelichten.”
Welke activiteiten worden er zoal georganiseerd?
“We mogen lezingen van bijvoorbeeld wetenschappers kiezen om bij te wonen, en er worden bedrijfsbezoeken georganiseerd. Deze uitwisseling staat los van dat project.”
Jonah zal in april voor twee weken meedraaien op de school van Christian in Kastrup, bij Kopenhagen. Christian kwam liever eerst naar hier, omdat hij anders heel veel inhaalwerk heeft vlak voor het einde van zijn schooljaar. Nu zal het voor Jonah dus pittig worden om twee weken les in april achteraf bij te benen, hoewel hij er een onvergetelijke ervaring voor in de plaats krijgt. We wensen hem erg veel succes en plezier!
Tekst: Nienke van Son